ЛУТУГИНСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ
Д О П О В І Д Ь
„Інтерактивні технології навчання”
Викладач
спецтехнології
Фісун Л.В.
2009р.
Загальні поняття про інтерактивні технології:
Слово „інтерактив” пришло до нас з армійської від слова „interact”. „Inter” – це „взаємний”, „act” – „діяти”. Інтерактивний означає здібність взаємодіяти або знаходиться в режимі бесіди, діалога з чим небудь (наприклад, комп’єтером), або з ким небудь (людина).
Інтерактивне навчання – це діалогове навчання, де здійснюється взаємодія учителя і учня. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності.
Ціль інтерактивного навчання – формування комфортних умов навчання, за яких учень почуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання – навчання здійснюється шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Учбовий процес організован так, що практично всі учні втягнуті в процес пізнавання, кожен вносить свій особливий індивідуальний вклад, іде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Причому, відувається це в атмосфері доброзичливості і взаємної підтримки, що дозволяє не тільки одержувати нові знання, але і розвивати пізнавальну діяльність.
Інтерактивна діяльність на уроках припускає організацію і розвиток діалогового спілкування, яке веде до взаєморозуміння, взаємодії. Інтерактив виключає домінювання як одного виступаючого, так і одну думку над іншою. Під час діалогового навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин і відповідної інформації, зважувати альтернативні думки, приймати продумані рішення, приймають участь в дискусіях, спілкуються з другими людьми. Для цього на уроках організується індивідуальна, парна і групова робота, рольові ігри, ведеться робота з документами і різноманітними джерелами інформаії, використовуються творчі роботи.
Причини розповсюдження інтерактивних технологій навчання
Сучасна система навчання очікує від учителя охвату великої кількості інформації і орієнтована на рівні „знання” і „розуміння”. Це підводить вчителя до використання в основному пасивних методів навчання. В сучасному світі ситуація координально змінилася. Неможливо одній людині знати все, навіть в вузькій області знань. До того ж, як відомо, багаточисленні факти добре запам’ятовують комп’ютери, зберігаючи велику кількість інформації. Учні ж повинні мати інші навики: думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї і концепції і вже на основі цього вміти шукати необхідну інформацію, застосовуючи її в конкретних умовах, формувати, аргументувати і відстоювати свою думку. Саме цьому сприяють інтерактивні технології.
Структура інтерактивного урока
- Мотивація
Ціль – зфокусувати увагу учнів на проблемі і викликати інтерес до теми. Для цього використовувати питання, цитати, короткі історії, невелике завдання.
Цей етап займає не більше 5% робочого часу.
- Представлення необхідної інформації
Ціль – дати учням достатньо інформації, для того щоб на її основі виконувати практичні завдання. Це може бути міні – лекція, знайомство з роздаточним матеріалом, презентація виконаного домашнього завдання. Для економії часу на уроці можно давати інформацію в письмовому вигляді для домашнього вивчення. На самому уроці вчитель може ще раз звернути на неї увагу, особливо на практичні ради, якщо необхідно – прокоментувати терміни або організувати невелике опитування.
Приблизно 10% робочого часу.
- Інтерактивна вправа – центральна частина заняття
Ціль – практичне засвоєння матеріалу, послідовність проведення цього етапу така:
- Інструктування – учитель розповідає учасникам про цілі вправи, про правила, про послідовність дій і кількість часу на виконання завдання, питає чи все зрозуміло.
- Об’єднання в групи і розподіл ролів.
- Виконання завдання (Вчитель виступає організатором, консультантом, ведучим дискусії).
- Презентація результатів роботи
на інтерактивну вправу витрачається 60% часу (на уроці).
- Підведення ітогів, оцінювання результатів урока
Ціль – обговорення зробленного на уроці. Необхідно повернутися до очікуваних результатів, які заявлялись на початку уроку.
Бажано поставити учням такі питання:
- Що нового пізнали.
- Які навички одержали.
- Як це може згодитися в житті.
- Що сподобалося на уроці.
На цей етап необхідно відвести до 20% часу урока.
Застосування методу
Метод ПРЕС
Сутність методу і його ціль:
Метод використовуються учасниками дискусії, приобговоренні суперечного питання, коли потрібно скласти аргументи або висказати думку. Дає можливість учням розібратися в всвоїх думках і висказати їх в короткій і чіткій формі.
Порядок застосування:
- На початковому етапі повісити на дошці плакат або роздати учням матеріал з описом етапів методу. Приведіть приклади його використання.
- Запропонуйте бажаючим використовувати цей метод і висловити свою думку по проблемі за їх бажанням.
- Коли учні засвоюють формулу виступу, її можно застосовувати у всіх випадках, коли учням потрібно аргументовано висловити свою думку .
Формула виступу:
Позиція „Я думаю,що...”
Висловити свою думку, пояснити, в чому полягає ваша точка зору.
Обгрунтування „тому що...”
Наведіть приклад появи такої думки
„наприклад”
Приклад
Наведіть факти, які підтвердять і пидсилять вашу позицію.
Заклик „тому...”
Узагальніть свої думки, зробіть висновок про те, що необхідно зробить; це заклик до інших зайняти вашу позицію.
Технології інтерактивного навчання.
Інтерактивні технології кооперативного навчання.
Робота в парах.
Сутність методу і його ціль.
Технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів роботі в групі. Робота в парах забезпечує високий рівень обміну інформацією і низький рівень незгоди. Ціль роботи – навчити слухати і чути другого чоловіка, вести діалог, беручи до уваги особливості співрозмовника, його думку і настрій, відверто висловлювати свої думки, аргументувати їх, приймати до уваги доводи співрозмовника, вести дискусію.
Застосування методу.
- Запропонуйте учням завдання, поставте питання для дискусії або аналізу ситуації. Дайте 1 – 2 хвилини для обдумування можливих відповідей індивідуально.
- Об’єднайте учнів в пари. Визначити, хто в парах буде висловлюватися першим, запропонуйте обміркувати свої ідеї один з одним. Визначте, скільки часу відводиться на виступ кожного і загальне обмірковування. Пари повинні прийти до загального рішення питання, проблеми.
Крім цих технологій інтерактивного навчання існує багато інших.
Наприклад:
- Робота в малих групах.
- Обмірковування проблеми в загальному крузі.
- Мікрофон.
- Незакінчені речення.
- Мозковий штурм.
Дидактичні ігри:
- „Розвивай увагу”.
- „Естафета”.
- „Ланцюжок”.
- „Турнір”.
- „Кращий відповідач”.
- „Враження цілі”.
- „Мовчанка”.
- „Лото”.
- „Діалог”.
- „Будівельник”.
- „Проектування”.
Із вищевикладеного ясно, що при застосуванні інтерактивних методів навчання – результатів можно досягти найбільших при вивченні навчального матеріалу.
|